Perceptie en reputatie van de Koningin Elisabethwedstrijd: bevindingen uit een onderzoek van de UGent
11/09/25
In februari 2025 onderzochten zeven studentes van de opleiding Meertalige Bedrijfscommunicatie aan de Universiteit Gent de perceptie en reputatie van de Koningin Elisabethwedstrijd. Sinds zijn ontstaan wordt de Wedstrijd beschouwd als een van ’s werelds meest vooraanstaande wedstrijden voor klassieke muziek. De resultaten van de studie bevestigen zijn opmerkelijke reputatie en visibiliteit in België, maar benadrukken ook de kansen om een jonger publiek aan te spreken en de noodzaak om meer bewustwording te creëren rond de financiële structuur van de organisatie.
Een begrip in België
De enquête, ingevuld door meer dan 1.300 cultureel geïnteresseerde personen in heel België, toont aan dat 96% van de respondenten de Wedstrijd kent. Begrippen als prestige, uitmuntendheid en internationale uitstraling worden sterk met de Wedstrijd geassocieerd. De meeste respondenten hebben een goed inzicht in de vier disciplines van de Wedstrijd, de gerenommeerde jury en het veeleisende karakter van de Wedstrijd.
Bijna 60% van de respondenten heeft minstens één keer een wedstrijdsessie bijgewoond. Vooral oudere deelnemers (65+) en Brusselaars zijn sterk vertegenwoordigd. Jongeren (18–30) daarentegen komen minder vaak een sessie bijwonen en verwijzen daarbij naar praktische redenen zoals de ticketprijzen, bereikbaarheid of de voorkeur om de Wedstrijd van thuis uit te volgen. Toch zouden de meeste aanwezigen de Wedstrijd sterk aanbevelen aan familie en vrienden, wat duidt op een gunstige mond-tot-mondreclame.
Drempels en misvattingen
Hoewel de ticketprijzen vaak als belangrijkste obstakel worden genoemd om de Wedstrijd bij te wonen, overschatten veel respondenten de werkelijke kostprijs van tickets. Slechts de helft is op de hoogte van de kortingen die gelden voor jongeren. Een derde wijst ook op de ligging van de concertzalen in Brussel, wat aantoont dat er nood is aan duidelijkere communicatie over toegankelijkheid en betaalbaarheid. Toch blijft de Wedstrijd inspireren: 97% van de respondenten zegt gemotiveerd te zijn om een wedstrijdsessie bij te wonen door het uitzonderlijke talent van de musici en velen benadrukken de unieke en spannende sfeer van het evenement.
Steun en financiële bewustwording
Als vzw is de Koningin Elisabethwedstrijd afhankelijk van externe financiering, sponsoring, subsidies en giften om haar doelen te realiseren en de laureaten internationaal te ondersteunen. Bijna de helft van de respondenten denkt echter foutief dat de organisatie geen financiële steun nodig heeft. Toch verklaart bijna een derde bereid te zijn bij te dragen.
Men verkiest de Wedstrijd te steunen door een ticket te kopen, maar er is ook interesse in structurele bijdragen, bijvoorbeeld via een lidmaatschap van een eventuele groep “Vrienden van de Koningin Elisabethwedstrijd”. Transparantie is cruciaal: 84% zegt sneller geneigd te zijn om bij te dragen wanneer duidelijk is hoe de middelen worden besteed.
Communicatie doet ertoe
De studie bevestigt dat televisie, radio, de website en de nieuwsbrief belangrijke informatiekanalen blijven, vooral voor oudere doelgroepen. Jongeren daarentegen vertrouwen steeds meer op Instagram en andere digitale platformen. Praktische informatie over tickets en programmatie wordt het meest gewaardeerd, net als inhoud die het publiek dichter bij de muzikale reis van de kandidaten brengt.
Reputatie en perceptie
De sterke reputatie van de Wedstrijd vertaalt zich in de spontane associaties die mensen ermee maken: “talent”, “niveau”, “prestige”, “uitmuntendheid”, “kwaliteit” en “internationaal”. Ondanks de prestigieuze reputatie belemmeren de perceptie van exclusiviteit en een beperkte kennis de betrokkenheid van het publiek. Jongere respondenten en niet-bezoekers lijken de Wedstrijd vaker als elitair te beschouwen, terwijl oudere en meer betrokken personen eerder geneigd zijn om zijn culturele relevantie te erkennen. Dit gevoel, in combinatie met drempels rond ticketprijzen en toegankelijkheid, kan bijdragen aan het lagere betrokkenheidsniveau bij jongere en geografisch meer afgelegen doelgroepen.
Toekomstperspectieven
Met deze waardevolle inzichten kan de Koningin Elisabethwedstrijd verder bouwen aan zijn reputatie, zijn publiek uitbreiden en relevant blijven voor toekomstige generaties.
De Wedstrijd dankt de opleiding Meertalige Bedrijfscommunicatie van de UGent, de studentes en alle andere personen die betrokken waren bij de voorafgaande studie, en uiteraard ook al wie de moeite genomen heeft om de enquête in te vullen.